Tip van onze specialist: Slimme bediening

Tip van onze specialist: Slimme bediening

De klant is koning!

Daan: ‘Ik begin mijn dag vanuit de vestiging in Zevenaar, maar ik moet zeggen dat geen dag hetzelfde is. Er komen zoveel verschillende aspecten kijken bij mijn functie! Het montagewerk pak ik op, met name de lastigere klusjes. Ik denk echt out of the box om de mooiste resultaten voor de klant neer te zetten. Ook behandel ik de offerteaanvragen die zijn binnengekomen, dit doen we áltijd binnen 24 uur en bellen dan direct de klant om te checken of alles helder is. Afspraken met bezoekers in de showroom in Zevenaar neem ik voor mijn rekening, het inmeten bij de klant pak ik op én ik doe een gedeelte van de inkoop. Kortom: een zeer afwisselende baan, ik ben altijd bezig. Het leukste is het contact met klanten, het advies geven en het meedenken. Toch wel vijftig procent van de mensen die bij mij binnenkomen in de showroom, lopen met een ander product naar buiten dan dat ze vooraf hadden bedacht. Dat heeft puur met het advies te maken en dat vind ik super om te doen.’

‘Over een aantal jaar heeft iedereen een SmartHome systeem in huis’

Zo werkt een SmartHome systeem

Wat is dat nou eigenlijk, een SmartHome systeem? Wat komt er allemaal bij kijken? Daan legt het uit: ‘Een SmartHome is, zoals de naam eigenlijk al zegt, een slim huis. In dit huis zijn allerlei slimme apparaten aanwezig die met elkaar kunnen communiceren via één systeem. Welk systeem het best bij jou past is een keuze op basis van smaak. Denk bij SmartHome systemen aan Google Home, Apple HomeKit of Amazon Alexa. Vanuit Ambiance wordt alle zonwering standaard geleverd met een Somfy io motor. Deze motoren zijn via een eigen Somfy app te bedienen. Daarnaast zijn ze koppelen aan het SmartHome systeem.’

‘Het doel van een SmartHome systeem is het gebruiksgemak: je hoeft niet zelf meer je rolluiken naar beneden te rollen, dat doet het systeem automatisch. Er zijn al best wat mensen die dit hebben geïntegreerd in hun woning maar in de toekomst worden dit er nog véél meer. Het is natuurlijk logisch dat hoe makkelijker je zonwering te bedienen is, hoe vaker je het gebruikt. Als je elke avond je rolluik handmatig met een bandje naar beneden rolt, doe je dat waarschijnlijk alleen wanneer het echt noodzakelijk is. SmartHome maakt het simpel, en zorgt dat je tot wel 4 x zoveel effect hebt van je zonwering.’

Een SmartHome systeem is daarom uitermate geschikt om warmtetoetreding te beperken. 

Lees hier meer over hoe je je huis koel houdt

Ambiance en Somfy

De zonwering van Ambiance is dus te automatiseren in samenwerking met Somfy. Zo kun je diverse scenario’s instellen voor je zonwering en die op basis van tijd of temperatuur automatisch meerdere producten laten aansturen. Het kan ook zijn dat je daar op dit moment geen behoefte aan hebt en liever je zonwering met een afstandsbediening regelt. Dat is uiteraard mogelijk! ‘De slimme Somfy motoren zijn al voorbereid op het feit dat je ooit een keer alle zonwering vanaf je telefoon kunt gaan bedienen. Dit kan op termijn worden omgezet, heel handig.’

‘Vanuit Somfy zijn er twee boxen aan te sluiten. De eerste is de TaHoma box: hierbij worden de apparaten in huis gestart met de door jouw vastgelegde scenario’s. De TaHoma box voert elk scenario feilloos uit, ook als je buitenshuis bent. De tweede optie is de Somfy Connexoon. Dit is een zeer laagdrempelige manier om het bedieningscomfort in je woning naar een hoger niveau te tillen. Het kleine kastje dat verbonden is met internet, maakt het mogelijk om vanaf iedere plek in de wereld producten aan te sturen. Je doet dit door middel van overzichtelijke apps op je tablet of smartphone. Dit systeem zorgt voor ultiem gebruiksgemak!’ Bij Ambiance krijgen alle adviseurs en monteurs regelmatig training van Somfy.

Somfy io motoren zijn SmartHome ready
Somfy io motoren zijn SmartHome ready
De Connexxoon maakt verbinding tussen zonwering en smartphone
De Connexxoon maakt verbinding tussen zonwering en smartphone
Afstandbediening blijft gewoon mogelijk
Afstandbediening blijft gewoon mogelijk

Maak je SmartHome systeem compleet

Het assortiment bij Somfy bestaat uit sensoren, stopcontacten, tijdschakelaars en alarmsystemen. Deze zijn toe te voegen aan elke vorm van zonwering die wij aanbieden bij Ambiance. Het alarmsysteem is overigens wel op een ander level als bijvoorbeeld Securitas. Het is meer dat je voor je eigen gevoel een stukje veiligheid ervaart en kunt zien wat er thuis gebeurt. Je kunt zelfs stembesturing toevoegen via je SmartHome systeem! Als je bijvoorbeeld elke ochtend ‘Goedemorgen Google’ zegt, gaan de rolluiken open. Helemaal naar jouw wens en afhankelijk van wat jij instelt.’

‘Een voorbeeld van wat je kan doen met zo’n sensor is dat een scherm zich automatisch uitrolt als het te warm binnen wordt. Het is dan belangrijk dat je een product kiest dat veilig is – bijvoorbeeld onze screens met zeer hoge windbestendigheid.. Je kunt een temperatuursensor aan de binnenzijde van je woning  plaatsen. Op het moment dat de temperatuur boven de 20 graden komt (je wil natuurlijk graag dat het koel blijft binnen), sluit het screen zich automatisch – ongeacht wat voor weer het buiten is. Zo kom je altijd thuis in een fris en koel huis!’

Somfy Sunis zonsensor
Somfy Sunis zonsensor
Somfy Eolis io windsensor voor zonnescherm
Somfy Eolis io windsensor voor zonnescherm

SmartHome in de toekomst

‘Als we een zonweringsproduct hebben geïnstalleerd, hoeven we bij eventuele problemen niet meer naar binnen. De klant kan ons toegang geven tot hun systeem, wij loggen in en kijken in de motoren. We kunnen zo zien hoe vaak de motoren hebben gelopen en of daar een storing aanwezig is. Mocht de motor aangeven dat er niks aan de hand is, dan zoeken we verder in het product om te kijken wat er mis is. Het grote voordeel is dat we niet meer bij mensen binnen hoeven te zijn om het probleem aan te pakken. Daardoor hoeven mensen vanzelfsprekend ook niet meer thuis te blijven en dat is ontzettend tijdbesparend.’

Auteur

Daan Paulissen

Daan Paulissen

Daan is in 2017 gestart bij Ambiance Resec (Zevenaar en Terborg). Eerst als servicemonteur, waardoor hij de fijne kneepjes van het vak heeft geleerd. Inmiddels is hij doorgegroeid tot technisch adviseur. Daan zorgt ervoor dat élke klant met passend advies de showroom uitstapt, dat is zijn streven. Hij is enthousiast, leergierig, heeft hart voor de zaak en weet alles van SmartHome systemen. Laten dat nou precies de eigenschappen zijn die perfect passen bij zijn functie.